Poptechnikák Komplexitás a népszerű kultúrában
Szerkesztette H. Nagy Péter – L. Varga Péter
Ma Populáris Kultúra Kutatócsoport monográfiák 3.
Prae Kiadó, 2022
Tartalomjegyzék
Előszó
A popkultúra rétegei. Dance in the Dark
H. Nagy Péter
Boldog Bábel és digitális Pompeji. A hibridizáció alakzatai a posztmodern popkultúrában
Nemes Z. Márió
Replikánsok és replikátorok. Az elhúzódó nyolcvanasévek-nosztalgiáról a popkultúrában
O. Réti Zsófia
A világépítés komplexitása a fantasyben
Keserű József
Lázálmok után. Posztpandémiás kórkép Stephen King The Standjében
L. Varga Péter
Szenvedő szerkezetek. (Ellen-)utópisztikus hagyomány a kortárs irodalomban
Lapis József
Internetes hivatkozások
Hátlapszöveg
Az MA Populáris Kultúra Kutatócsoport monográfiák harmadik kötete hat szerző tanulmányait tartalmazza, melyeket a komplexitás iránti érzékenység köt össze. A hat hosszabb gondolatmenet hatféle útvonalon közelíti meg a népszerű kultúra egy-egy területét, a választott jelenségrendszer komplex értelmezését nyújtva. Az összetettség tehát nemcsak a tárgykörök tulajdonsága ebben a közös vállalkozásban, hanem az interpretációk jellemzője is. H. Nagy Péter a popkultúra-kutatás lehetőségeiről, majd Lady Gaga Dance In The Dark című produkciójáról ír. Nemes Z. Márió esszéje a hibridizációval foglalkozik, miközben Dan Simmons és China Miéville műveit olvassa. Réti O. Zsófia a retro jelenségét járja körül, és a Ready Player One-t elemzi. Keserű József a fantasy eljárásait a világépítés felől tárja fel, Középfölde és Westeros térképén tájékozódva. L. Varga Péter fejezete a posztpandémiás kórképre koncentrál Stephen King Végítélet című regényeposzában. Lapis József pedig átfogó képet nyújt a kortárs magyar irodalom disztópikus–(ellen)–utópisztikus vonulatáról.
A Poptechnikák című könyv a populáris kultúrával foglalkozó szakemberek mellett azoknak is ajánlható, akik elmélyültebben szeretnék tanulmányozni a népszerű kultúra speciális rétegein túl azt a hálózatot is, amelyet az itt szóba kerülő, továbbgondolásra ösztönző komplex jelenségek alkotnak.