A modern szörnykutatás második hulláma

A monstrumok elemzése önálló tudományággá vált a kultúrakutatáson belül, amely a fordulat előtt – Freud „kísérteties", Jung „archetípus" és Kristeva „tisztátalan" fogalmaira alapozva – pszichológiai terekben mozgott, a szörnyeket kivetülésekként és metaforákként kezelve. J. J. Cohen 1996-ban megjelent Monster Culture című írásában azonban rámutatott, hogy a szörnyek hibridizációs technológia eredményei, melyek a különféle kategóriáink határait jelzik. A monstrumkutatás fordulat utáni módszertanát és kérdésirányait a Limpár Ildikó által szerkesztett Rémesen népszerű című tanulmánykötet is hozzáférhetővé tette és demonstrálta (magyar nyelven tán először; 2021-ben)....

Rammstein: Zeit

David Bowie a popot nemcsak hangélménynek tekintette, hanem vizuális közegnek is, ezért videoklipjeiben arra törekedett, hogy az információrétegek túlfussanak a dalszövegen és függetlenedjenek a nyelvi kötöttségektől. „A videoklipnek – írja David Buckley – ki kellett állnia a többszöri befogadás próbáját, és ezt a kihívást Bowie boldogan vállalta. Számára a videoklip mindössze egy újabb formátum volt, amelynek segítségével megjeleníthette az elméjében a zene és a képek közt zajló, folyamatos párbeszédet." (373. old....

H. Nagy Péter: Tudástér – Tartalom

Könyvsorsok Az Alapítvány gyermekei A kazárok ivadékai Fejezet a Delfin könyvek sorozatból Baudelaire virágai Lem hajótöröttei A Finnugor vámpírom A Hölderlin-hálózat Az Ubik és a dupla csavar Hamlet-gépezet Furcsa karácsonyok Hyperioni élvezetek Újraolvasni Garaczit Mikromechanizmusok Emberkészítés – állati perspektíva LEGO Star Wars A Star Wars arca(i) „Ez (Az) csak egy kibaszott vicc lehet!" Wagner – WW Autokatalitikus hurok az irodalomban Fájdalomküszöb és ostoba hagyomány AC/DC: Az áramháború Lovecraft Country Hasadékok – vár a Tribecs hegység… A portál fantasy bibliája Az Anorak-incidens Évfordulók...

Névmások identitása - Quimby: Magam adom

„De itt van a dal, a számon kijön, támasznak hasznos légáram…" Cseh Tamás – Bereményi Géza: Antoine, Désiré és a szél „…hangunkat a dalnak adjuk, hajunkat a szélnek." Palya Bea: Suttognak a vének Az énekelt versek újabb kori magyar hagyománya (Sebő Ferenctől a Misztrálig) könnyen szoktatja fülünket a zenélő szöveg magas minőségéhez. Ez alighanem visszahat a dalszövegként születő művek iránti kritikai érzékünkre is. S mi tagadás, a populáris kultúra hangzó tartományában inkább kivétel, mint szabály az esztétikai komplexitás....

A rivaldafény árnyékában

Ha valaki popkultúra-kutatással foglalkozik, előbb-utóbb ír egy könyvet vagy hosszabb tanulmányt Marilyn Monroe-ról. Ezért Charles Casillo munkája kapcsán joggal tehető fel a kérdés, hogy ez a vállalkozás az egyik esetleges, ikszedik klón lenne ezek közül, vagy pedig éppen az, amelyiket feltétlenül el kell olvasnod. Nos, erre a kérdésre a válasz nem is olyan egyszerű, mert feltételezi egy rendkívül szerteágazó kontextus ismeretét, és mintha feltételezné azt is, hogy valamilyen formában, de birtokában vagyunk a róla szóló kismillió elbeszéléstől függetlenül Marilyn Monroe komplett életpályájának....

Wagner – WW

Úgy jött ki a lépés, hogy az HBO éppen a karantén ideje alatt adja a Westworld harmadik évadát. Az ötödik epizódban (Genre) van egy-két akciójelenet, melyekben a zenei hatás miatt növekszik a komplexitás. Például amikor Dolores (Evan Rachel Wood) és Caleb (Aaron Paul) autóval menekülnek, és tüzet nyitnak az üldözőikre, egy olyan operarészlet csendül fel, amely a zene- és filmtörténetben ikonikusnak számít. Aligha van jelképesebb találkozása a klasszikus zenének és a filmbeli akciónak, mint az Apokalipszis most inváziós jelenete....