Dávid és Júlia - Testőr, s01

A Testőr (Bodyguard, 2018–) az utóbbi évek brit sorozatgyártásának újabb jelentékeny darabja. Hogy nem amerikai produktumot nézünk, elárulja a fényképezés tompa, borongós tónusa, a tengerentúlinál türelmesebb cselekménytempó és a végletekig realisztikus kivitelezés. Emellett a hagyományosan részletérzékeny szigetországi játékstílus is biztos minőséget ígér. A – különben skót – Richard Madden (Robb Stark a Trónok harcából) mindvégig meggyőzően alakítja a PTSD-vel küszködő, leszerelt katonát; Keeley Hawes pedig, aki A Durell családban egzaltált bájjal formálta meg az anya rebbenékenyen is erős karakterét, ezúttal kérlelhetetlen tárcavezetői vonásokat vesz föl....

Közhelyekből katedrálist - Special Ops: Lioness, s01

Meglehet, hogy Aaron Sorkin után – bár más szakmai és műfaji területen, de – Taylor Sheridan személyében is hovatovább korszakfordító alkotót üdvözölhetünk az amerikai film- és sorozatgyártás világában. Sheridan, miután fajsúlyos mozifilmek (Sicario, Wind River…) után saját westernuniverzumot épített ki (a *Yellowstone-*nal és társaival), legújabb drámasorozatában a katonai akciófilmek és kémtörténetek zsánerében alkotott figyelemre méltót. Az egyelőre nyolcrészes Special Ops: Lioness (2023) leginkább a Homeland hangulatát idézi – thrillerszerűen feszült lélektanával és a női főhős (itt ráadásul: főhősök!...

Halmai Tamás: A visszanyert derű

Agymenők, s01e00 vs. s01e01 Az Agymenők (The Bing Bang Theory, 2007–2019) a 2010-es éveknek hasonlóan kultikus sitcomja, mint a ‘90-eseknek a Jóbarátok volt. Ironikus intellektualizmusa egy kiábrándultsággal vesződő korszakba hozta vissza az ártatlan derű élményét, 12 évadon keresztül. Minthogy lezárult opusról van szó, érdemes a kezdet kezdetéig visszapillantanunk. A pilot ígéretesnek bizonyult, de hibátlannak nem. A készítők – a tesztvetítés tanulságait leszűrve – nemcsak átkeretezték, de át is strukturálták a sorozatot....

Chapel nővér mint musicalsztár

Star Trek: Különös új világok, s01–02 „Egy jó csoda igazságból születik." (Christopher Pike, s01e04) Érdemes irodalomnak nemcsak az irodalmat, hanem az írott művészetet általában is tekintenünk. Így nyilvánvalóvá válhat: ahogy Aaron Sorkin (főleg Az elnök emberei dialógusaival) az ezredforduló utáni világirodalom egyik legmeghatározóbb szerzője, úgy a Star Trek szellemi atyja, Gene Roddenberry a huszadik század második felének különösen nagy hatású kreatív irodalmi szakembere. Az *ST-*franchise (sorozatok, filmek, animációs alkotások, regények, képregények, fanfictionök…) minden idők egyik legsikeresebb és legnagyobb hatású popkulturális teljesítménye....

House of the Dragon - Kezdetek 8: Lucerys Velarion halála

A Fire & Blood című Martin-opus világában a Targaryenek történelmének legnagyobb belháborújához Lucerys Velarion herceg halála szolgáltatja a casus bellit. Erre a szerencsétlen eseményre fut ki a House of the Dragon első évada is. A könyvben és a sorozatban a diplomáciai kontextus megegyezik, az előbbiben azonban ezen a ponton is megfigyelhető a metafilológiai gondolkodás, amely egy igazán különleges metaforikus átfedést eredményez. A küldetés Boros Baratheonnál – véletlenül – rossz időzítésű, Aemond Targaryen ugyanis megelőzi Luke-ot, majd az „adósságra" emlékezteti (szúrja ki a saját szemét, ezzel fizetve a régi sérelemért, Aemond egyik szemének elvesztéséért)....

House of the Dragon - Kezdetek 7: Rhaenyra vajúdása

A kegyetlen jelenetekben bővelkedő Fire & Blood című Martin-opusban metaforikus funkciója (is) van a testi folyamatoknak. Jó példa erre a Sárkányok Táncát közvetlenül megelőző egyik jelenet, melyben (ismét) a hercegnő, Rhaenyra teste kerül a középpontba. Pontosabban a test és még valami, ami attól – részben – idegen. „A gyermek érkezése – írja Gyldayn főmester – még egy holdfordultáig nem lett volna esedékes, de a Királyvárból érkező hírek fekete dühvel emésztették a hercegnőt, és az idegeskedés valószínűleg beindította a szülést, mintha a benne lakó csecsemő is dühbe gurult volna, és kétségbeesetten próbált volna világra jönni....